fbpx
August 11, 2021
externalizare it

Externalizare IT : Cum se schimbă practicile de externalizare IT în 2021

 

 

 

Pe scurt despre externalizare IT :

  • Practica de externalizare IT sau externalizarea intregului departamentului IT se va transforma în acest an, cu un accent major pe construirea de parteneriate cu companiile de outsourcing.
  • Co-sourcing-ul va deveni noua normă, pe măsură ce companiile vor alege să se sprijine reciproc și să împartă riscurile. Sectorul IT va beneficia.
  • IMM-urile și start-up-urile vor fi cele care vor oferi cele mai multe oportunități furnizorilor de servicii de externalizare IT.
  • Majoritatea firmelor se vor feri de backsourcing și se vor baza pe externalizare  IT pe termen lung.
  • Există un nou tip de practică de externalizare IT numită externalizare IT bazată pe rezultate, deoarece companiile caută integratori de servicii în loc de furnizori de servicii.
  • Țările care domină istoric externalizarea IT se confruntă cu provocări din partea unor țări precum România, Polonia, Ucraina, Belarus etc.
  • Noile proiecte interne vor fi implementate de companiile de externalizare IT cu posibilitatea de a le integra si pe platformele digitale.

Ce s-a schimbat în industria de outsourcing IT în 2021? 

A devenit mai disruptivă?

În ce măsură automatizarea și serviciile cloud au preluat controlul asupra industriei?

Mai este înțelept să externalizăm IT-ul în 2021 sau nu?

Și, mai important…

Sunt practicile actuale de externalizare IT suficiente pentru a reuși, acum că pandemia a afectat toate aspectele afacerii mele?

servicii it

Aceste întrebări îi frământau de ceva timp pe antreprenori și, pe măsură ce pandemia globală a adus totul în impas, aceste întrebări au început să îi bântuie și mai mult. Sunt sigur că orice lider IT sau organizație care externalizează IT-ul sau intenționează să externalizeze servicii IT (sau să angajeze personal la distanță, să lucreze cu echipe dedicate, să dezvolte produse sau orice alt proces de afaceri), trebuie să se gândească și el la aceste întrebări.

Iată o abordare pe care am făcut-o pentru a găsi răspunsuri la toate aceste întrebări și pentru a calma nervii neliniștiți!

Am început prin a căuta incertitudinile legate de industria de outsourcing în 2020 și am găsit acest raport realizat de Global Industry Analysts. Acesta indică zile mai bune pentru industria de externalizare IT- previzionând că piața va depăși pragul de 220 de miliarde de dolari încă din 2020!

Acest lucru m-a ajutat să elimin într-o oarecare măsură îngrijorările mele legate de externalizarea din acest an, dar nu a răspuns la întrebările pe care le am cu privire la cele mai bune practici de externalizare IT în 2021, mai ales după ce se va termina toată această agitație globală.

Externalizarea, în special externalizarea IT, a fost complet zdruncinată. Pentru ca întreprinderile să se plimbe pe valul schimbării și să iasă pe partea cealaltă, este imperios necesar să se schimbe astăzi viteza cu cele mai recente practici de externalizare IT.

Aceasta este analiza noastre despre cum s-a schimbat industria de externalizare IT în 2021 și ce s-ar putea întâmpla în viitor.

Accentul pus pe construirea de parteneriate este soluția !

Companiile IT s-au îndreptat către transformarea digitală și la fel și industria de outsourcing. Până la sfârșitul anului 2021, putem spera să asistăm la o trecere de la lanțul valoric tradițional la o rețea de valori mai flexibilă și mai scalabilă.

De fapt, construirea de rețele de parteneriate a devenit o prioritate pentru multe întreprinderi în 2021.  Dar ce înseamnă rețea de parteneriate în externalizare IT?

Rețelele de parteneriate sunt conexiuni pe care le construiți pentru a crea valoare pentru compania dvs. sau pentru procesele sale. O rețea de parteneriate în externalizare IT ar însemna construirea unei rețele de relații cu companii de dezvoltare software sau digital marketing sau chiar contracte semnificative cu companii de externalizare IT pentru a adăuga valoare serviciilor externalizate.

Vă puteți aștepta să vedeți diferite tipuri de rețele de relații.

  • rețea de parteneri, în care două sau mai multe firme se vor reuni pentru a valorifica serviciile externalizate pentru a economisi costuri
  • rețea de furnizori de servicii, în care diferiți furnizori de servicii de externalizare IT se vor reuni pentru a face față cerințelor și provocărilor complexe
  • o singură întreprindere ar putea, de asemenea, să caute să angajeze dezvoltatori la distanță de la diferiți furnizori de servicii pentru a-și îmbunătăți rezultatele.

Și asta nu este tot. Am vorbit cu mai multe companii care externalizează de mult timp serviciile de contabilitate, marketing, dezvoltarea de produse sau dezvoltarea web.

Majoritatea dintre acestea intenționează să exploreze abordarea cu mai mulți furnizori, în special pentru externalizarea IT si a întregi infrastructuri IT.

În industria IT, externalizarea cu mai mulți furnizori înseamnă externalizarea diferitelor aspecte ale serviciilor IT către diferite companii. Va fi ca și cum ați obține arhitectura IT, micro serviciile, serviciile cloud, AI, serviciile ML și toate celelalte servicii de dezvoltare sau de proiectare de la diferite companii pentru a obține ce e mai bun de la toate.

Tendința accelerata de externalizare IT către co-sourcing

Externalizarea IT este o piață centrată pe cumpărător. Cumpărătorul (compania care solicită servicii de externalizare IT) își identifică toate cerințele într-o cerere de ofertă. Vânzătorul (compania de externalizare) consideră că poate îndeplini cerințele și depune o ofertă pentru această activitate. Prețul, durata, echipa, tehnologia, competențele, totul este propus în funcție de cerințele cumpărătorului.

Însă, studiind tendințele în materie de externalizare IT din ultimele câteva luni și analizând situația actuală la nivel mondial, este clar că accentul se mută de la simpla reducere a costurilor la atenuarea riscurilor asociate externalizării si pe baza modului în care se conturează angajamentele de externalizare IT, apare o nouă abordare – o abordare care se concentrează pe crearea de valoare pentru ambele companii (furnizorul de servicii de externalizare și clientul). Noi numim această abordare “co-sourcing”.

Ce este co-sourcing-ul?

Aceasta este o abordare în care companiile angajează o echipă externă care acționează ca echipa lor internă, iar cele două părți lucrează în colaborare. Atât echipa internă, cât și cea externă lucrează împreună, cot la cot, pentru a crea valoare. Împreună, ele împart riscurile, se confruntă cu problemele și găsesc soluții rapide.

Motivând ambele părți, co-sourcing-ul va contribui la îmbunătățirea rezultatelor IT obținute în urma externalizării. Această abordare le conferă interesul de a co-crea noi valori pentru a obține un avantaj competitiv. Chiar și în timpul crizelor sau atunci când volumul este mult mai mare, aceștia pot trece cu ușurință prin contract și se pot asigura că activitatea nu este împiedicată. Interesele lor se vor concentra pe rezultatul colaborării și nu fie pe finalizarea sarcinii pentru client.

Accentul se pune pe livrarea unui serviciu care să aducă profit pentru ambele părți.

IMM-urile și întreprinderile nou înființate vor genera tot mai multa cerere de externalizare IT

Studiind tendințele de până acum în materie de externalizare, devine clar că transformarea digitală, care alimentează externalizarea IT, este susținută cu precădere de întreprinderile de mari dimensiuni. Cu toate acestea, aruncând o privire la numărul de întreprinderi mici și de startup-uri care apar, ne dăm seama că cererea care provine din această nișa de startup-uri ajung la companiile de externalizare.

Întreprinderile mici s-au orientat către externalizarea majorității proceselor lor pentru a reduce costurile, pentru a se concentra pe activitatea de bază, pentru a rezolva problemele de capacitate, pentru a obține o calitate mai bună și multe altele.

Iată câteva cifre care arată această tendință.

  • Un studiu realizat de Clutch arată că peste 37% dintre întreprinderile mici și-au externalizat procesele de afaceri în 2018 și peste 52% au externalizat dezvoltarea web în India în 2019. Deoarece externalizarea le ajută să crească eficiența și să obțină asistență de specialitate, tot mai multe întreprinderi mici se orientează către externalizare în 2021.
  • Economia startup-urilor a depășit pragul de 2.800 de miliarde de dolari ca valoare economică și tot mai mulți antreprenori renunță la locurile de muncă de la 9 la 5 pentru a profita de această piață profitabilă. Dar peste 29% se confruntă cu o criză de lichidități în decurs de un an. A ține pasul cu cerințele de finanțare ale startup-urilor și a plăti angajații pentru a oferi servicii de ultimă generație va reprezenta o provocare. Atenția lor se va abate cu ușurință spre înființarea unor echipe tehnice la distanță sau spre angajarea unor echipe dedicate pentru operațiunile lor de afaceri.

În anii următori, companiile de externalizare IT se pot aștepta să obțină mai multe afaceri din economia în plină expansiune a startup-urilor și din numărul tot mai mare de întreprinderi mici și mijlocii. Pe măsură ce tot mai multe startup-uri vin cu noi soluții digitale și întreprinderile mici se orientează către îmbunătățirea experienței digitale pe care o oferă, companiile care oferă servicii IT se pot aștepta la mai multe cereri.

De fapt, boom-ul brusc al digitalizării a determinat IMM-urile care se află în faza de dezvoltare să își împingă produsele înainte pentru o lansare rapidă.

backup

Backsourcing-ul își pierde cea mai mare importanță

Pentru majoritatea companiilor, un plan de afaceri de externalizare se încheie întotdeauna prin backsourcing. Înainte de a arunca lumină asupra modului în care backsourcing-ul se va dizolva, haideți să aflăm ce este de fapt.

Backsourcing-ul este procesul prin care organizațiile readuc sarcinile externalizate înapoi la echipele interne. Multe companii, în special startup-uri, s-au întrebat cât de departe le poate duce externalizarea. Acestea credeau că, după externalizarea dezvoltării produsului pentru etapele inițiale, vor angaja o echipă de dezvoltare internă odată ce va câștiga tracțiune.

 Această practică a devenit populară în faza inițială a anului 2020, când pandemia a luat o formă mai mare. Cu toate acestea, de îndată ce companiile și-au dat seama că acest lucru va deveni noua normalitate, se așteaptă ca practica de backsource să își piardă importanța în curând.

Reversibilitatea în externalizare este posibilă doar dacă o firmă este capabilă să adopte o modularitate sporită a funcționalităților sale. Dar, deoarece acest lucru necesită mai mult capital și capacități tehnologice din partea firmei, tranziția înapoi la insourcing își pierde din importanță. Astfel, backsourcing-ul nu mai este considerat o abordare de mare succes.

“61% dintre companii consideră că backsourcing-ul va fi mai puțin semnificativ în 2021, iar 57% dintre furnizorii de servicii de externalizare spun același lucru”, susțin rezultatele sondajului “Outsourcing in 2021”

Acesta este un indiciu clar că societățile intenționează să continue relațiile de externalizare pe termen lung, în loc să externalizeze doar pentru o anumită perioadă. Pe măsură ce externalizarea aduce o mai mare eficiență a sarcinilor, reducând în același timp costurile, pe bună dreptate, backsourcing-ul va deveni mai puțin semnificativ în 2021.

Cu toate acestea, această pandemie globală ar fi putut modifica această tendință. Deoarece majoritatea țărilor sunt complet închise, multe companii repatriază serviciile pe termen scurt pentru a acoperi golurile. Întrucât problema continuității activității planează asupra tuturor întreprinderilor, în perioada următoare, acestea vor elabora noi planuri de redresare pentru a combate astfel de situații dezastruoase.

Externalizarea IT bazată pe rezultate va câștiga în importanță 

Următorul lucru care s-ar putea schimba pe piața externalizării în 2021 este baza pe care se formează contractele de externalizare IT.

În locul contractelor tradiționale bazate pe proiect, tehnologie, preț sau timp, vom asista la o schimbare către o externalizare bazată mai mult pe rezultate.

Companiile devin din ce în ce mai conștiente de riscuri și, în loc să creeze un contract bazat pe realizări, vor forma acum contracte bazate pe rezultate. Acest tip de externalizare nu va reduce doar riscurile pentru cumpărătorii de servicii de externalizare IT, ci va motiva și furnizorii de servicii de externalizare IT.

Pentru a susține acest punct de vedere, există un raport GSA care afirmă că 92% dintre companiile care externalizează dezvoltarea în India sau în alte economii în devenire au realizat importanța contractelor bazate pe rezultate. Prin urmare, această practică câștigă cu siguranță teren în acest an.

Competitori care au apărut în domeniul externalizării IT

India s-a aflat în fruntea listei celor mai bune țări de externalizare IT pana în 2019 și își păstrează cu tărie această poziție de mulți ani. Dar, văzând tendințele de externalizare din ultimul an, este clar că multe țări se luptă pentru a ocupa acest loc.

În timp ce majoritatea companiilor au avut încredere în externalizarea serviciilor IT în India pentru a obține beneficii materiale, acum, aceleași beneficii sunt oferite de multe alte țări.

Exportul de IT al Indiei și Chinei a fost de aproximativ 150 de miliarde de dolari în 2017 și a crescut exponențial în ultimii doi ani. Dar țări precum România, Ucraina, Polonia și Belarus, se pregătesc să le ia locul.

Să luăm cazul României si Ucrainei – Romania are în prezent are peste 120.000 iar Ucraina 166.000 de dezvoltatori de software și se așteaptă ca numărul acestora să crească la 250.000 până la sfârșitul anului 2020. Nu este de mirare că vom vedea cum aceste țari vor încerca sa deveni un concurent mai mare pentru India sau China care au 2.75 milioane si respectiv 7 milioane de programatori.

Atunci când concurența crește, companiile din fiecare țară încearcă să obțină un avantaj. Fie că oferă o calitate mai bună, fie că reduc prețurile sau adaugă alte beneficii, companiile care caută servicii IT pot beneficia de pe urma acestei concurențe.

În plus, având în vedere că multe țări se află în stare de izolare, organizațiile care își externalizează operațiunile de afaceri în alte țări se confruntă cu provocări în asigurarea continuității activității. Astfel, acestea își îndreaptă atenția către țări care nu sunt atât de grav afectate de pandemie. Astfel, aceste țări vor ieși și mai puternice în normalitatea post-pandemică.

Apariția unui nou model de externalizare digitală

Modelul actual de externalizare include servicii oferite de oameni și susținute de instrumente digitale.

În anii următori, modelul de externalizare preconizat va cuprinde servicii oferite de instrumente automatizate digital. Iar rolul oamenilor se va limita la controlul acestor instrumente.

Modelul de externalizare IT de până acum se bazează pe servicii oferite de oameni și susținute de instrumente. Dar acest model tradițional a început deja să se destrame. Se conturează un model mai mult orientat spre digital, în care serviciile sunt oferite de instrumente si platforme digitale, iar cei care sprijină funcționarea eficientă a acestor instrumente sunt oamenii.

Automatizarea robotică a proceselor, roboții software, automatizarea, învățarea automată și alte tehnologii disruptive devin omniprezente și pun stăpânire pe lume. Industria externalizării va fi, de asemenea, afectată de acestea. Va apărea o nouă abordare digitală.

Acest lucru va încuraja companiile de outsourcing IT să creeze noi strategii, să mențină sistemele digitale și să integreze aceste strategii pe diverse platforme digitale. Multe dintre tehnologiile emergente, cum ar fi virtualizarea și grid computing, permit, de asemenea, inovatorilor din industria de outsourcing să utilizeze cloud-ul, infrastructura IT standardizată.

managed cloud

Noi abordări pentru tranziția post-pandemică

Întrucât întreprinderile se confruntă cu o situație fără precedent, gestionarea echipelor offshore ar putea fi o provocare. Având în vedere că majoritatea angajaților își mută stațiile de lucru acasă, a existat o confluență în jurul securității proiectelor și al stabilirii VPN-urilor. Acest lucru a determinat întreprinderile să își revizuiască din nou contractele de externalizare, să stabilească noi indicatori pentru WFH etc.

Răspunsul actual al majorității liderilor IT, al directorilor de informații și al altor conducători de organizații este de a rezolva problemele existente și de a construi o rezistență pentru a combate ceea ce va urma în lumea normală post-pandemică. Iată câteva dintre abordările pe care ne-am putea aștepta ca liderii de afaceri să le urmeze în continuare pentru a ieși mai puternici după pandemie în ceea ce privește practicile lor de externalizare:

  1. Instalați instrumente de monitorizare în timp real pentru a putea fi la curent activitatea desfășurată în cadrul companiei externalizate și urmăriți fiecare indicator de performanta.
  2. Includeți strategii de „Disaster Recovery” în contractul de externalizare pentru a asigura o activitate fără probleme în cazul în care o situație neprevăzută apare în viitor.
  3. Adoptați o abordare de automatizare a activității pentru a reduce dependenta de capacitatea umană. Accentul s-ar putea muta pe construirea unui model de lucru avansat bazat pe tehnologiile emergente.
  4. Puneți accent pe procesele de business critice și realocați resursele pentru proiectele care au prioritate ridicată.
  5. Abordați cu seriozitate securitatea informațiilor si protecția infrastructuri IT
  6. Luați în considerare migrarea în cloud ca fiind noua normă în perioada următoare.

RezolvIT este o companie de outsourcing IT care reușește cu succes să susțină companiile cu care lucrează, fie că ne referim la securizarea infrastructurii sau la facilitatea angajaților să își desfășoare activitatea remote.

Tags:

Categorised in: , , ,

Call Now ButtonContact