Dacă sunteți o afacere, ar trebui să puteți apela la un plan de răspuns la incidente de securitate in cazul unui atac cibernetic.
Atac cibernetic ?! Ce este și ce faci în cazul unei probleme de securitate sau al unor incidente de securitate.
Chiar și cele mai securizate sisteme de securitate nu sunt scutite de atac cibernetic, ca să nu mai vorbim de cele care nu sunt securizate. Atac cibernetic este incercarea de a pătrunde în rețeaua dvs. și este responsabilitatea dvs. să îi opriți.
În fața unei astfel de amenințări, fiecare secundă contează. Orice întârziere poate expune datele dvs. sensibile, iar acest lucru ar putea fi extrem de dăunător. Răspunsul dumneavoastră la un atac cibernetic face diferența. Un plan de răspuns la incidente vă permite să reacționați rapid în fața intrușilor.
Ce este un plan de răspuns la incidente de securitate?
Un plan de răspuns la incidente este o abordare tactică a gestionării unui incident de securitate. Acesta constă în proceduri și politici în pregătirea, evaluarea, limitarea și recuperarea în urma unui incident de securitate.
Timpul de nefuncționare pe care organizația dumneavoastră îl suferă din cauza unui incident de securitate poate persista, în funcție de impactul incidentului. Un plan de răspuns la incidente asigură că organizația dumneavoastră își revine cât mai repede posibil.
Pe lângă restabilirea rețelei dumneavoastră la ceea ce era înainte de atac cibernetic, un astfel de plan vă ajută să evitați repetarea incidentului.
Cum arată un plan de răspuns la incidente de securitate?
Un plan de răspuns la incidente are mai mult succes atunci când instrucțiunile documentate sunt urmate până la capăt. Pentru ca acest lucru să se întâmple, echipa dvs. trebuie să înțeleagă planul și să aibă abilitățile necesare pentru a-l îndeplini.
Există două cadre majore de răspuns la incidente utilizate pentru gestionarea amenințărilor cibernetice – cadrele NIST și SANS.
Agenție guvernamentală din USA, Institutul Național de Standarde și Tehnologie (NIST) este specializata în diverse domenii ale tehnologiei, iar securitatea cibernetică este unul dintre
serviciile sale de bază.
Planul NIST de răspuns la incidente constă în patru etape:
· Pregătire.
· Detecție și analiză.
· Izolare, curatare și recuperare.
· Activitate post-incident.
Organizație privată, SysAdmin, Audit, Network and Security (SANS) este cunoscută pentru expertiza sa în domeniul securității cibernetice și al formării în domeniul informațiilor. Cadrul SANS IR este utilizat în mod popular în domeniul securității cibernetice și implică șase etape:
· Pregătire.
· Identificare.
· Izolare
· Eradicarea.
· Recuperare.
· Lecțiile învățate.
Deși numărul de etape oferite în cadrele NIST și SANS IR diferă, ambele sunt similare. Pentru o analiză mai detaliată, să ne concentrăm asupra cadrului SANS.
1. Pregătire
Un plan IR bun începe cu pregătirea, iar ambele cadre NIST și SANS recunosc acest lucru. În această etapă, treceți în revistă măsurile de securitate pe care le aveți în prezent pe teren și eficiența acestora.
Procesul de revizuire implică o evaluare a riscurilor din rețeaua dvs. pentru a descoperi orice vulnerabilități care ar putea exista. Trebuie să vă identificați activele IT și să le prioritizați în consecință, acordând cea mai mare importanță sistemelor care conțin cele mai sensibile date.
Construirea unei echipe puternice și atribuirea de roluri fiecărui membru este o funcție a etapei de pregătire. Oferiți tuturor informațiile și resursele de care au nevoie pentru a răspunde prompt la un incident de securitate.
2. Identificare unui atac cibernetic
După ce ați creat mediul și echipa potrivită, este timpul să detectați orice amenințare care ar putea exista în rețeaua dumneavoastră. Puteți face acest lucru cu ajutorul fluxurilor de informații despre amenințări, firewall-urilor, SIEM și IPS pentru a monitoriza și analiza datele dvs. pentru a găsi indicatori de atac cibernetic.
Dacă este detectat un atac cibernetic, dumneavoastră și echipa dumneavoastră trebuie să determinați natura acestui atac cibernetic, sursa acestuia, capacitatea și alte componente necesare pentru a preveni o încălcare.
3. Izolare unui atac cibernetic
În faza de izolare, obiectivul este de a izola atac cibernetic și de a-l face neputincios înainte ca acesta să provoace daune sistemului dumneavoastră.
Conținerea eficientă a unui incident de securitate necesită o înțelegere a incidentului și a gradului de daune pe care îl poate provoca sistemului dumneavoastră.
Efectuați o copie de rezervă a fișierelor dvs. înainte de a începe procesul de izolare, astfel încât să nu pierdeți date sensibile pe parcursul acestuia. Este important să păstrați dovezile criminalistice pentru investigații ulterioare și probleme juridice.
4. Eradicare
Faza de eradicare implică eliminarea amenințării din sistemul dumneavoastră. Obiectivul dumneavoastră este de a readuce sistemul la starea în care se afla înainte de producerea incidentului. Dacă acest lucru este imposibil, încercați să obțineți ceva apropiat de starea sa anterioară.
Restabilirea sistemului poate necesita mai multe acțiuni, inclusiv ștergerea hard disk-urilor, actualizarea versiunilor de software, prevenirea cauzei principale și scanarea sistemului pentru a elimina conținutul malițios care ar putea exista.
5. Recuperare
Doriți să vă asigurați că etapa de eradicare a avut succes, așa că trebuie să efectuați mai multe analize pentru a confirma că sistemul dumneavoastră este complet lipsit de orice amenințare.
Odată ce sunteți sigur că nu mai aveți probleme, trebuie să testați sistemul pentru a-l pregăti pentru a intra în funcțiune. Acordați o atenție deosebită rețelei dvs. chiar și atunci când aceasta este în funcțiune pentru a vă asigura că nimic nu este în neregulă.
6. Lecția învățată
Prevenirea repetării unei breșe de securitate presupune să luați notă de lucrurile care au mers prost și să le corectați. Fiecare etapă a planului de RI ar trebui să fie documentată, deoarece conține informații vitale despre posibilele lecții care pot fi învățate din ea.
După ce ați adunat toate informațiile, dvs. și echipa dvs. ar trebui să vă puneți câteva întrebări cheie, printre care
· Ce s-a întâmplat mai exact?
· Când s-a întâmplat?
· Cum am gestionat incidentul?
· Ce măsuri am luat ca răspuns la acesta?
· Ce am învățat din acest incident?
Cele mai bune practici pentru un plan de răspuns la incidente in cazul unui atac cibernetic
Adoptarea planului de răspuns la incidente de securitate al NIST sau al SANS este o modalitate solidă de a aborda un atac cibernetic. Dar, pentru a obține rezultate excelente, există anumite practici pe care trebuie să le respectați.
Identificați activele critice
Atacatorii cibernetici vizează activele dvs. cele mai valoroase. Trebuie să vă identificați activele critice și să le prioritizați în planul dumneavoastră.
În fața unui incident de securitate, primul lucru pe care trebuie să îl faceți este să asigurați cele mai valoroase active al dumneavoastră pentru a împiedica atacatorii să vă acceseze sau să vă deterioreze datele.
Stabiliți canale de comunicare eficiente
Fluxul de comunicare din planul dvs. poate face ca strategia dvs. de răspuns sa fie un succes sau un eșec. Asigurați-vă că toți cei implicați dispun de informații adecvate în fiecare moment pentru a lua măsurile corespunzătoare.
Așteptarea producerii unui incident de securitate înainte de a vă pregăti fluxul de comunicarea este riscantă. Pregătirea acestuia în prealabil va insufla încredere în echipa dumneavoastră.
Păstrați simplitatea
Un incident de securitate este epuizant. Membrii echipei dvs. vor fi probabil extenuati, încercând să salveze situația. Nu le îngreunați munca cu detalii complexe în planul dumneavoastră de RI.
Păstrați-l cât mai simplu posibil.
Deși doriți ca informațiile din planul dvs. să fie ușor de înțeles și de executat, nu le diluați cu generalizări excesive. Creați proceduri specifice cu privire la ceea ce trebuie să facă membrii echipei.
Creați manuale de răspuns la incidente
Un plan personalizat este mai eficient decât un plan generic. Pentru a obține rezultate mai bune, trebuie să creați un playbook IR pentru a aborda diferitele tipuri de incidente de securitate.
O procedura buna oferă echipei dumneavoastră de răspuns un ghid pas cu pas despre cum să gestioneze temeinic o anumită amenințare cibernetică, în loc să incerce sa improvizeze pe loc.
Testați planul
Cel mai eficient plan de răspuns la incidente este cel care este testat în mod continuu și clasificat ca fiind eficient.
Nu creați un plan și uitați de el. Efectuați periodic exerciții de securitate pentru a identifica lacunele pe care atacatorii cibernetici le pot exploata.
Adoptarea unei abordări proactive a securității
Atacatorii cibernetici iau pe nepregătite persoanele și organizațiile. Nimeni nu se trezește dimineața, așteptându-se ca rețeaua sa să fie piratată. Deși este posibil să nu vă doriți un incident de securitate, există posibilitatea ca acesta să se întâmple.
Măcar atât puteți face este să fiți proactivi, creând un plan de răspuns la incidente, în cazul în care un atac cibernetic vă vizeaza rețeaua.
RezolvIT este o companie de outsourcing IT (link) care reușește cu succes să susțină companiile cu care lucrează, fie că ne referim la securizarea infrastructurii (link) sau la facilitatea angajaților să își desfășoare activitatea remote.
Tags: atac cibernetic, raspuns la incidente de securitateCategorised in: Abonamente, Diverse, Sfaturi Utile, Toate